clik SINI

Friday 18 October 2013

~ Anti-biotik Remaja ~

assalamualaikumm.... ^_____________^ 

 haha..gapo tuh^^ biasa lah lumrah kan..now! i need motivation about toink3~ lalala ,sejak bila camni ni ..hehe lamo doh kut :P

Pada saya, cinta yang buta adalah yang hanya dipandu perasaan. Manakala cinta yang celik adalah yang dipandu keimanan. Bila dipandu keimanan, maka matlamat cinta bukanlah semata-mata perkahwinan. Bahkan, matlamatnya adalah rumah tangga yang dihiasi keredhaan Tuhan.
Kerana cinta yang sebenar adalah yang membawa ke syurga.
 Cinta bukan kerana wajah. Cinta bukan kerana harta. Cinta bukan kerana dunia. Cinta ini mestilah membawa ke syurgaNya. Cinta ini mestilah memberikan manfaat kepada agamaNya.
Kerana itu, jika benar cinta, maka pastikan kita memberikan kepada diri kita masa, dan mempersiapkan diri kita dengan perancangan.
Jangan sesekali kita terburu-buru dan tergesa-gesa. Semuanya perlu dipertimbangkan. Agar kita tidak tertipu dengan perasaan kita.
Cinta itu pada saya bukan sekadar rasa-rasa.
Mustahil jika hendak ke syurga, cukup dengan sekadar rasa-rasa!
Masa itu penting. Jangan berang apabila ada yang memberikan teguran bahawa kita ini masih muda. Walaupun mungkin nasihat itu bukan setiap masa relevan, tetapi kita sendiri perlu bijak menilai diri. “Apakah aku telah memberikan diri ini satu jangka masa untuk berusaha mencapai matang?”
Perancangan itu perlu ada. Kalau benar cinta itu hendak ke syurga, semestinya bukan semeberono sahaja!
Maka apakah namanya cinta jika kita dilalaikan dengan perasaan? Apakah namanya cinta jika sibuk dengan makan tak kenyang, mandi tak basah, tidur tak lena dan sebagainya? Apa namanya jika kemaruk sampai melanggar perintah Allah SWT? Apa namanya cinta, jika terburu-buru hendak melangsungkan perkahwinan, tanpa wujudnya perancangan membina ‘kemampuan’ untuk menggerakkan sebuah keluarga? Itu semuanya murah!
Pada saya, memahami perkara ini, bertenang dalam menghadapi cinta ini, adalah hanya selepas kita memahami bahawa cinta itu adalah hendak bersama ke syurgaNya. Apa-apa yang melempar ke neraka, itu bukan cinta namanya. Kerana itu, saya tekankan pembetulan kepada definisi cinta!

~ HILAL ASYRAF , SEBELUM AKU BERNIKAH~


No comments:

Post a Comment

! (^)_(^) ..jangan malu2 komen eh..temakaseh :)