clik SINI

Monday 11 April 2016

^ tinta hati ^

assalamualaikum..

sabarlah hati. sabarlah diri. Allah itu maha mengetahui. cepat atau lambat pasti terbukti. benda hakiki nih kadang dikaburi. taknampak dengan mata sendiri. tapi boleh rasa dengan mata hati. hanya untuk orang yang punya hati suci.

Allah bagi lengkap sempurna minda akal diri pribadi. kadang kita alpa kita lupa kita terlalai, kita hanya guna untuk kepentingan pribadi, guna hanya untuk saling menyakiti. adakah ini dikatakan kita sentiasa bersyukur dengan nikmat Illahi.

tepuk dada tanya iman dalam diri. tanya hati yang tertanam dalam sanubari, puas kau buat semua orang saling memusuhi. puas hati? niat yang baik ,niat yang suci hanya terletak pada hati yang tulus suci murni. ingat tu!

tiap masalah punya cara nak hadapi. punya teknik tersendiri nak selesai, bukan main hendap macam perang gerilla zaman komunis dulu ni, biar optimis berplaning sikit , maruah terletak ditangan kau sendiri.

bila berbicara sentiasa difikiri, bukan sentiasa suka nak mendabik diri ,murah dengan perhatian dan sokongan manusia sekeliling diri. ingat kau dan aku sama punya harga diri!

kadang dengan kelalaian yang dimakan oleh nafsu sendiri, boleh memakan diri, bertindak seiring dengan haluan yang kita sering pelajari, bukak hati bukak mata hati, bukan menjadi orang yang hanya menunding jari, perasan diri dikagumi.

salah orang canang sana sini. ingat tak sekali kau bukak aib orang, Allah akan bukak aib kau berkali-kali, salah sendiri hindari, salah orang kata itu ini, jomlah sama2 perbaiki diri, ingat kau dan aku tak kekal abadi. 

aku bukan manusia suci yang tagih simpati untuk disanjungi. tapi aku punya hati sanubari bukan untuk kau keji. aku manusia punya maruah dan harga diri bukan untuk caci dan perli.

aku tahu siapa aku. aku mohon biar Allah saja yang menilai diri kerdil ini. aku manusia seperti yang lain punya dosa tersendiri. punya kesalahandiri, biar aku kalah dimata manusia, tapi aku menang dalam redha Allah.insyaAllah

"nukilan peribadi buat diri"
-izzah hashim-
13/4/2016

No comments:

Post a Comment

! (^)_(^) ..jangan malu2 komen eh..temakaseh :)