clik SINI

Saturday 5 July 2014

^ misi kek coklat kukus ^


assalamualaikum semua :)

hehe sememangnya udah lamo benaran sih ngak ngadap benda ni *ok stop!* tu lah kalau yang dinamakan laptop ni haaaaa memang aku segan sangat-sangat-sangat nak tekan ON to start, why? haha entah. 

kebanyakkan kalau nak tulis pon terus menerus dari phone ja.. kan cepat ! lagipun aduhai download aku buat perangai tiga suku pa entah ,aku merajuk takyah buka langsung ,haha kesian padahai aku yang gatai2 tangan tekan pa taw ,free2ye kau dipersalahkan , nasib kaulah. *mean gile*

ok lah , takmaw nak panjang2 berceloteh ,sapa pandai buat kek coklat ,angkat tangan?? haha kalau yang dinamakan kek coklat ni huh! aku rasa semua pandai, simple sangat tak susah mana pun, yang nak susah malas nak cuba kot,* terkena batang hidung sendiri nih* ha itu penyakit banyak masalah oooww! haha ok, tapi semalas2 aku last2 aku fall in love buat kek ni, hehe yahooooo!

seriuss aku kata sikit tak stress, dulu aku dalam nak buat benda2 macam kek , biskut alah benda2 yang emm kering2 camtulah memang aku lepas tangan la, bukan aku tak minat nak try tapi err aku takut membazir nanti ..hehe apasal? mawnya tak sodap haa tong sampah la jawabnya.. ok itu dulu ,sekarang tidak lagi !

taktahu dari mana angin ribut kencang yang melanda yang melekat kat diri aku nih ,tetiba ja aku semangat overdos kot nak buat benda2 camtu, haha mula2 kat kampung la ni, haih perut aku tetiba mengidam kek coklat yang banjir lembap dengan coklat *cuba bayangkan ya Allah nikmat bila masuk mulut* ok ,puasa izzah, jangan lebih2 expresi tuh, nanti ha termimpi2 sebelum berbukak!

aku kalau try sorang2 nih ,takut jadi bendo lain, so aku ambil keputusan reka dengan sepupu aku, *dia mahir la* so aku mintak tunjuk ajar dia lah, sekali je ajar, aku dah dapat ilmu, bahan2 lagilah simple ,rasa?? haa memang meletopppzz lah! 

aku rasa diri ni macam lebih kepada masakan, yes! aku memang suka sangat kalau nak try bab masak nih, tapiiii taksehebat chef la, boleh lah untuk orang sekeliling makan,haha plus kalau bab makan memang nombor 1 lah, kalau bab nak try masakan pelik2 tu paling aku suka, takpasti pokoknya aku suka try cuba,kalau taksedap lepas tu taklayan lah yee, kalau sedap haa mula lah aku nak operasi geledah dapur..hehe 

ok2 sudah la kau izzah, mengarut sangat ! bahan2 aku lupa nak snap so tulis jalah yee~~ alahh lagipun semua dah mahir kot.kompem! ni just nak share kot2 mana nak taw aku lupa resepi so aku bukak laman sendiri le nengoknye ~

first try hehe apamacam?? yang ni guna coklat bar..*err tapi lupa plak nama apa tapi pemes utk coklat topping kek la* 

bahan2 :

1. sekotak kek span
*alah aku lupa jenama apa tapi dalam tu siap semua ,takyah nak beli gula kastard ka apa ka*

2. telur 4 biji

3. buttercup
*bukan letak semua ya, emm ha bahagikan kepada 4, so ambik 1 bahagian ja*

4. serbuk koko

5. milo @ coklat @ kisses
*haha ni ikut lah citarasa nak banjirkan dengan perisa coklat apa yang pasti semua sedap*

cara2:

1. panaskan periuk kukus , sebelum tu masukkan semua bahan dalam kotak plus 4 biji telur plus serbuk koko plus buttercup ,then timbukkan mesinkan *ikutlah mana rasa cepaat*hahaha 

2. dah nampak kembang sebati cantik molek . masukkan dalam loyang 
*jangan penuh nanti kembang comot seeloknya 1/2 lah* ,periuk kukus dah panas then masukkan jew masa 45 minit siap!.

3. dalam emm 15 minit kek nak masak ,prepare lah coklat tu, kalau taknak coklat cepat hangus , ambil perik didihkan air dalam tuh pastu ambil lah err mangkuk tin yang tahan api tuh *aduh aku memang lemah bab nama pinggan mangkuk ni* letak mangkuk tadi atas periuk yang didihkan air tuh, pilih yang sama besar dengan periuk taw! kang tenggelam mangkuk dalam tuh acena nak masukkan coklat!

4. ha masukkan coklat sebanyak mana pun yang suka, masukkan sikit air, then kacaw lah sampai dia cair.

5. 45minit berlalu so angkatlah kek coklat tadi, then tuangkan coklat yang dicairkan tadi sebanjir mana yang boleh *ikut citarasa yee*

6. siap !

second try ,hahaha kali ni aq menggila sikit, akibat malas nak pergi kedai beli coklat, milo + kisses = mmeletopppp!! seriuss sedap!! melimpah ruah lagi tuuu~
haha nilah kek simple pernah aku buat, try lah alah senang sangat, aku pun menyesal dulu malas nak cuba. hehe biasalah aku kan benci haterss gila benda serabut nih, so pilih lah yang simple but awesome !






No comments:

Post a Comment

! (^)_(^) ..jangan malu2 komen eh..temakaseh :)